Környezetvedelem

Zöld logók és a civil marketing

A logó szó kapcsán mindenkinek az olyan világhírű márkanevek logói ugranak be, mint a Nike, vagy a McDonalds, azért van néhány hasonlóan híres zöld márka is, amelynek logóját nagyon sokan felismerik függetlenül attól, hogy szimpatizálnak-e a zöld gondolattal vagy sem.

A logó szónak a környezetvédelmi berkekben alapvetően negatív a csengése. Nem véletlenül. Az erősen márkázott termékek, illetve azok a cégek, amelyeknek nagyon erős a marketingje, gyakran a szégyenpadra kerülnek, ha a társadalmi felelősségvállalás, vagy a környezetvédelem kerül napirendre. Naomi Klein híres könyve, a No Logo márkacégek tucatjairól rántotta le a leplet és mutatta be, hogy az olyan híres márkacégek, mint a Nike, hogyan zsákmányolják ki fülöp-szigeteki munkásaikat. Vagy éppen M betűs logójáról híres McDonalds, hogyan járul hozzá az esőerdők kiirtásához, vagy a gyermekek egészségtelen táplálkozásához. Az alapvetően globalizációellenes No Logo szemléletesen mutatja be azt is, hogy miképpen állítják elő a fogyasztó igényeket ezek a márkacégek.

Alapvetően tehát a zöld szervezetek  kettős érzelmekkel viseltetnek a marketinggel szemben, de egy sikeres civil szervezet felépítéséhez a logó éppen úgy hozzátartozik, mint a környezetvédelem. Magyarország talán leghíresebb zöld logója a WWF pandamacija, amit a Greenpeace logója követ. Holott ezeknél régibb,aktívabb és nagyobb zöld szervezet is akad hazánkban. Ezek viszont a szakmai munka mellett kevesebb figyelmet szentelt a márkaépítésnek, és logójukat is csak szűk berkekben ismerik. Ez pedig a pályázati források szűkülésével sajnos visszaüt, ugyanis az adó 1%-os adománygyűjtés is sokkal nehezebb egy kevésbé ismert szervezetnek, hiába hasznosabb a tevékenysége, mint a nemzetközi zöld szervezetek hazai leányainak.

Éppen ezért ma már valamennyi civil szervezetnek, még a zöld szervezeteknek is ajánlott, hogy fordítsanak figyelmet marketingjükre, és jelenítsék meg szervezetüket egy jól eltalált logóval. E nélkül a közhasznú tevékenység folytatásának feladat is jóval nehezebb. Ma már szerencsére nagyon sok fiatal designer végez kedvező áron minőségi munkát, és nem ritka az sem, hogy egy-egy kiemelt cél érdekében térítésmentesen készítenek el logóterveket.  De ettől függetlenül is érdemes a logóra áldozni egy kis pénzt, hiszen az árát, már néhány egyszázalékos felajánlás visszahozza. Egy jó logó pedig képes beleégni az emlékezetbe, ami az első lépés, hogy emlékezzenek közhasznú munkánkra és adóbevallás idején  szervezetünk neve is beugorjon.

Szuhi Attila

Szuhi Attila az Energiahir.hu egyik alapító tagja. Eredeti végzettsége geográfus, jelenleg tudományos segédmunkatárs. Szakterülete a levegőtisztaság-védelem, környezeti ügyek. Írjon neki:szuhia[kukac]valaszuton.hu G+ https://plus.google.com/117580315744520725537/

More Posts - Website - Google Plus

Kattints a hozzászólásokhoz

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Fel

Powered by themekiller.com anime4online.com animextoon.com apk4phone.com tengag.com moviekillers.com