Közlekedés

Hidrogénhajtás: igen vagy nem?

Szakértők véleménye is eltérő abban a tekintetben, hogy a hidrogén meghajtású járművek vajon inkább pozitív vagy inkább negatív hatásúak a környezet terhelése szempontjából? A vízből a hidrogén egyszerűen kinyerhető, így a hidrogénhajtás egyre népszerűbb és egyre elterjedtebb.

Elektrolízisnek nevezik azt a folyamatot, amelynek során a vízből hidrogén keletkezik, ezt a folyamatot használják a hidrogénüzemű járművek meghajtásához. Azt gondolnák sokan, hogy ez a folyamat nem jár a környezetre negatív hatással, ám ez sajnos nem igaz, ugyanakkor az eljárás ma még meglehetősen költséges is.

A hidrogén meghajtású járművek melletti legfőbb érv szerint ezek a járművek teljesen zajmentesen képesek közlekedni, és teljesen tiszta levegőt hagynak maguk után, amely egy zajos és füstös városban a két legfontosabb szempontnak számít a nagyvárosokban. Ez így valóban jól hangzik, ha a hidrogén előállítása vízből történik. Ám sajnos ma még a leggyakoribb mód, hogy a hidrogént földgázból, szénből és kőolajból nyerik ki, vagyis továbbra is az olajon és a gázon alapszik a rendszer, emiatt ez éppúgy fenntarthatatlan, mint a ma elterjedt járműrendszerek.

A hidrogénhajtás ugyanakkor terjed a közlekedésben, ám elég nagy a tárolási igénye, emiatt eddig túlnyomórészt csak a nagyobb járművekben alkalmazták. Sok kísérletezés folyik az irányban is, hogy a kisebb járművekben is alkalmazható legyen a módszer, például a Suzuki alternatív meghajtású motorját már 4-5 éve tesztelik, ám még mindig nem találtak megoldást bizonyos problémákra, például a nulla emisszióra.

Felmerül a járművek üzemeltetésének költségoldala is, hiszen ma sem olcsó mulatság egy-egy személyautót vagy motort üzemeltetni, ám ez a ma még igen drágán előállított hidrogénnel még több kiadást jelentene az üzemeltetőknek. A napi gyakorlatot az is nehezíti, hogy a hidrogénkutak kiépítése ma még nem igazán elterjedt, így nehézkes a hidrogénjárművek hidrogén utánpótlásának biztosítása is. Európa nyugati felén, például Németországban és Angliában a tervek szerint jelentős fejlesztések és beruházások lesznek e téren, és több száz hidrogénkutat fognak létesíteni az elkövetkező években. Ez arra mutat, hogy a hidrogénhajtású járművek meglehetősen elterjedtek lesznek az elkövetkező évtizedekben, így az autógyárak is dolgoznak már az autók kifejlesztésén és tesztelésén.

Nagyvárosokban egyre elterjedtebb a motorok és robogók használata, lévén, kis helyet foglalnak, keveset fogyasztanak, könnyen lehet velük parkolni, és még sok más előnnyel is bírnak. Több gyár meglátta ezt a lehetőséget is, és a hagyományos motorokat (amelyek még meghajtólánccal rendelkeznek) felváltják a hidrogénhajtású motorok. E járműveknek a hidrogénnel való üzemelésük valószínűleg hatékonyabb lenne, mint az autók esetében, a BMW és a Suzuki is teszteli már a saját változatát. Kifejlesztésük során a legnagyobb nehézséget az jelenti, hogy nem megoldott a hajtóanyag biztonságos tárolása a nyitottságuk miatt, és üzemeltetésük ma még csillagászati áron lehetséges csak.

A motoroknál egyébként két dolog is változna: az egyik, hogy ezek az új járgányok elektromos meghajtásúak, vagyis szükségtelen rájuk a váltókar és a kipufogó vagy a már említett meghajtólánc, a másik pedig, amit már szintén említettünk az, hogy ha valóban környezetbarát üzemeltetést szeretnénk, akkor csökkenteni kéne a fosszilis energiahordozók arányát a hidrogén előállításában.

Kattints a hozzászólásokhoz

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Fel

Powered by themekiller.com anime4online.com animextoon.com apk4phone.com tengag.com moviekillers.com